25-02-2012

Landschap Shiatsu


Bomen met het bos  / Landschap shiatsu /  Aarde heling


Landschap shiatsu
Om te beginnen wat is shiatsu : 
Shiatsu is gebaseerd op de TCM, Traditionele Chinese Geneeskunde
Deze Geneeskunst heeft een traditie van duizenden jaren.
Het is niet iets wat je maar moet geloven. De wetenschap heeft de TCM al bewezen.
Shiatsu is massage van de meridianen. Waar acupunctuur naalden zet, geeft shiatsu meer of minder druk op de acupunctuurpunten.
Een meridiaan kun je vergelijken met een bloedvat.
Door je bloedvaten stroomt bloed, door je meridianen stroomt energie.
In optimale toestand stroomt  de energie, KI,  vrij en makkelijk door de meridianen.
Door verschillende oorzaken kan deze doorstroming geblokkeerd raken. Met een shiatsu massage kun je deze blokkades lokaliseren. Afhankelijk van de oorzaak kan deze met massage worden verholpen.

Bij Landschap shiatsu ga ik ervan uit dat een landschap het fysieke lichaam vormt van Moeder Aarde. Dit lichaam is vergelijkbaar met ons eigen lichaam.
De rivieren kun je dan voorstellen als je aderen met het bloed.  Leylijnen en knooppunten zijn de hoofd meridianen. Het landschap heeft echter ook een veel fijner netwerk van energie banen en kent ook een soort chakra’s en bronpunten.
Het is op dit deze fijne energie banen dat ik de landschap shiatsu toepas.







Hoe het is ontstaan :
Van berk 4 kreeg ik de vraag of ik voor heeling naar het gebied bij Waalwijk wilde gaan. Aldaar vroeg ik : “ wat mag ik doen “  Als antwoord “lichtte “ een berk op.  In meditatieve aanwezigheid, mijn centrum van bewustzijn in mijn Hart, afgestemd op het gebied. In deze vorm van aanwezig zijn ontstaat een andere vorm van waarnemen van waaruit communicatie kan ontstaan. Een Berk leek op te lichten of er even een enorme schijnwerper op werd gezet.  Bij de betreffende berk aangekomen zag ik de volgende berk oplichten. Zo liep ik door het gebied.  Bij onderzoek van de vraag : “wat DOE ik dan eigenlijk ? “  werd me duidelijk dat dit heel veel weg heeft van Shiatsu. Vandaar dat ik dit landschap shiatsu noem.







Voor de werkzaamheden bij de Drie Linden begonnen werd de landschap shiatsu steeds duidelijker.
Heel precies geeft het gebied aan waar het niet goed doorstroomt, welke punten met elkaar verbonden mogen worden en waar energie bron punten zitten. Zo kon in samenwerking met de boswachter een bron punt worden afgezet met lint zodat deze onverstoord kon blijven tijdens de werkzaamheden.
Deze heling heeft niet altijd de vorm van lijnen lopen. Soms tref ik een punt waar een mandala  of bloem patroon ligt. Door deze vorm te lopen lijkt het meer op een dans.
Ook krijg ik af toe de vraag naar een kleur, een klank of een lied.
Heling in de vorm van klank en lied wordt veel gevraagd, vandaar dat ik af toe een datum prik om met een groepje te gaan zingen zie nr 3.


In de praktijk bleek het niet voor iedereen eenvoudig aan te sluiten met landschap shiatsu. Ik kwam daardoor op het idee om de fase ervoor te delen.  Om de onzichtbare kant van de natuur te kunnen waarnemen heb je echt geen zeer bijzonder zintuig nodig. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen dit kan.
Misschien niet direct. Ik noem dit ook wel ons verborgen weten. Dit weten is niet verborgen in de vorm van verstopt, maar in de vorm van verdekt achter onze beperken gedachten en voor – oordelen.
Als je wilt kun je deze ont – dekken.  zie nr 2.